Je bent AA of RA en je werkt in het mkb op een kleiner of middelgroot kantoor. Je hebt een aantal collega’s voor je werken waaronder een collega met juridische expertise en een fiscalist. Je teamleiders hebben zelfstandig contact met de klanten, je kunt immers niet alles in je eentje doen. Maar tot hoever strekt jouw eindverantwoordelijkheid als accountant eigenlijk? En ben je ook verantwoordelijk voor andere disciplines, zoals de jurist en fiscalist? We geven antwoord op deze twee vragen en we geven tips hoe je praktisch met deze eindverantwoordelijkheid kunt omgaan.


1. Ben ik verantwoordelijk voor de contacten die de teamleiders hebben met de klanten?

Ja, als deze teamleiders tenminste niet zelf ook AA of RA zijn. Zijn ze dat wel, dan zijn zij zelfstandig tuchtrechtelijk aanspreekbaar. Ook als je collega’s nog studerende zijn voor accountant, ben jij vaktechnisch verantwoordelijk voor hun werkzaamheden. Gaat dat niet wat ver? Dat kan, maar de VGBA is helder over de strekking van je verantwoordelijkheden. Je moet er namelijk voor zorgen dat de collega’s die voor je werken een toereikende begeleiding krijgen en dat je toezicht houdt op hun werkzaamheden.


2. Ben ik ook verantwoordelijk voor andere disciplines?

Ja, althans voor zover die collega niet onder een eigen tuchtrecht valt en het gaat om een van jouw opdrachten. Dus als er een fiscalist werkzaam is op jouw kantoor met de titel RB, dan valt hij voor zijn werkzaamheden onder het fiscale tuchtrecht.


Hoe kan ik praktisch omgaan met deze eindverantwoordelijkheid?

Maar ik kan toch niet ieder telefoontje of mail die een van mijn collega’s heeft met de klant nakijken, zul je denken. Inderdaad. Maar er zijn wel een aantal praktische maatregelen die je kunt nemen zodat je in ieder geval weet welke communicatie heeft plaatsgevonden. We noemen er drie:

Tip 1: Sta in de cc

Zorg dat je in de cc staat van inhoudelijke mails aan de klant. Het bericht is dan wel al aan de klant verstuurd, maar op het moment dat je ziet dat iets niet goed gaat, kun je altijd ingrijpen.

Tip 2: Werk met voorbeeldteksten en vaste procedures

Richt je kwaliteitssysteem zo in dat de mails aan je klant volgens een vast stramien worden gecommuniceerd waarbij de vraag goed is afgebakend, duidelijk wordt aangegeven welke werkzaamheden zijn gedaan op basis van welke uitgangspunten en voor wie het bericht is bestemd.

Tip 3: Leer van elkaar

Overleg periodiek met elkaar over casuïstiek van jouw kantoor. Dat is laagdrempelig en erg leerzaam. Bovendien past deze werkwijze heel goed in het nieuwe PE-portfolio.


Ben jij ook eindverantwoordelijk voor je collega’s? Ga dan na welke maatregelen op jouw kantoor zijn getroffen om je eindverantwoordelijkheid te waarborgen!


Meer weten?

Wil je weten of jouw kwaliteitssysteem goed is ingeregeld en verantwoordelijkheden goed zijn gewaarborgd? Volg dan de training NVKS, die hebben we in de vorm van een e-learning of (online) classroom voor jou en je collega’s. Of laat je medewerkers de e-learning VGBA volgen. Want het is belangrijk dat ook zij begrijpen hoe de VGBA-regelgeving werkt en welke gevolgen dat heeft voor de interne werkafspraken.