Duurzaamheid is een hot topic. Ook voor jou als accountant of auditor, want de duurzaamheidsrapportage wordt onderdeel van het jaarverslag.

Als je als accountant of auditor tijdens je werkzaamheden stuit op onbetrouwbare duurzaamheidsinformatie dan kan er sprake zijn van fraude. Het is van belang dat jij als accountant of auditor dus alert bent op dergelijke (fraude)risicofactoren, want dit kan resulteren in een jaarrekening die door misleiding een onjuiste weergave geeft van de werkelijkheid. Daarnaast kan er sprake zijn van valse duurzaamheidsclaims: greenwashing. Als de beweringen van jouw klant over duurzaamheidsdoelstellingen en milieubewuste keuzes niet 100% correct zijn, dan maakt je klant zich schuldig aan greenwashing. Greenwashing houdt in dat organisaties zichzelf profileren als duurzaam en milieubewust, terwijl ze dat eigenlijk niet zijn. Greenwashing schaadt niet alleen het vertrouwen in organisaties, het misleidt ook de samenleving. 

Voor wie? 

Deze training is geschikt voor controlerende, samenstellende, interne accountants en accountants in business, die betrokken zijn (of worden) bij het opstellen en controleren van en/of adviseren over duurzaamheidsinformatie. 

Na deze training weet jij: 

  • Wat de impact is van ESG op frauderisicofactoren en het toegenomen belang hiervan; 
  • Welke ESG-fraudescenario’s de Kriton ESG Fraud Tree (*) onderscheidt; 
  • Hoe je de Kriton ESG Fraud Tree toepast in jouw praktijk; 
  • Wat greenwashing is en wat de risico’s zijn; 
  • Hoe je greenwashing eerder én beter kunt herkennen; 
  • Hoe je gericht met je klant in gesprek gaat om de juiste informatie boven tafel te halen.

(*) de Kriton ESG Fraud Tree bevindt zich in een validatiefase, maar biedt een mooie basis om vanuit een breder perspectief te kijken naar ESG- fraudescenario’s. 

Inhoud 

In deze training behandelen we veel voorbeelden van greenwashing en ESG fraude en leer je valse duurzaamheidsclaims herkennen. Juist bij gebrek aan duidelijke normen is het van groot belang gericht aandacht te besteden aan drogredenen, vooroordelen (biases) en overtuigingen van je klant én van jezelf.  

Aanpak 

Deze training bestaat uit een classroombijeenkomst van 4 uur en is interactief opgezet. Een groep bestaat uit minimaal 8 en maximaal 15 personen per training.