Veel Nederlanders hebben eind vorig jaar Max Verstappen wereldkampioen zien worden in de Formule 1. Hoewel hij in de laatste race niet vanaf poleposition vertrok, heeft hij uiteindelijk toch de eerste plek behaald. Een prestatie van formaat, die voortkwam uit een teamprestatie én een zeer goede voorbereiding.
Wat heeft Max Verstappen nu met ons werk te maken, zul je denken? Januari staat in het teken van het afronden van de administraties over 2021. Gebruik deze tijd om je -net als Max- samen met je team goed voor te bereiden op het samenstellen van het jaarwerk. We geven je 3 tips zodat jij op poleposition komt met een samenstelwaardige kolommenbalans.
Tip 1: zorg dat je administratie helemaal up-to-date is
Zorg dat de administratie van je klant helemaal is bijgewerkt. Dan heb je een goede voorbereiding op het samenstellen. Let erop dat alle stukken zijn verwerkt, in het juiste jaar en de juiste groepsmaatschappij. En dat zijn best veel werkzaamheden, zie het voorbeeld hieronder.

Bron: brochure risicogerichte aanpak samenstellingsopdracht van het NBA, via https://www.nba.nl/globalassets/themas/thema-mkb/overige-publicaties/nba-bro-risicogerichte-aanpak.pdf
Tip 2: Zorg samen voor een onderzoekende geest
Zorg samen voor een nieuwsgierige grondhouding binnen het gehele team. De regelgeving (artikel 20 van de VGBA, dus van toepassing op al je accountantswerkzaamheden, ook die in het administratieve proces) spreekt tegenwoordig naast professionele oordeelsvorming ook over een onderzoekende geest. Pas dat toe in het administratieve proces en draag die onderzoekende geest uit naar je team. Ga na welke bevindingen je collega’s hebben in het administratieve proces. Fouten doen zich namelijk vooral voor in de basisinformatie. En ga na of de administratieve informatie een redelijke basis vormt voor het samenstelproces.
Tip 3: werk je klantbeschrijving nu bij
Standaard 4410 voor samenstellingsopdrachten geeft aan dat kennis van je klant een voortdurend proces is. En dat start bij het voeren van de administratie. Dus actualiseer de klantbeschrijving en leg de tussentijds geconstateerde bijzonderheden vast.
Want met een actuele en complete klantbeschrijving inclusief beschrijving van de processen van je klant, heb je een goede basis om de risico’s in het samenstelproces te selecteren. Als jouw klant het proces rondom deze risicoposten goed heeft ingericht, dan kun je hier op steunen in het samenstelproces, waardoor je wellicht minder werkzaamheden hoeft te doen. Bespreek dus tussentijds al met je klant hoe hij zijn processen heeft ingericht en belangrijke risico’s gemitigeerd. Leg de uitkomsten vast in de klantbeschrijving en geef je klant adviezen hoe hij de interne beheersing kan verbeteren. Gebruik ook hiervoor de vragen in het schema hierboven.
Door nu al deze tips toe te passen, creëer je voor jezelf, je team én je klant een flink voordeel. Bij de start van het samenstellen sta je dan op poleposition!
Meer weten?
Wil jij net als Max ook vanaf de beste positie van start gaan? Volg dan het leertraject Samenstellen, the next level. Je kunt ook contact met ons opnemen, want we maken graag een traject op maat voor je dat past bij jouw wensen en ambities!