AI, artificial intelligence ofwel kunstmatige intelligentie is een belangrijk onderdeel van ons dagelijks leven. We gebruiken AI al veelvuldig, zonder dat we er bewust bij stilstaan. Van slimme thermostaten tot chatbots, van videogames tot Siri, van navigatiesystemen tot online bankieren: AI is inmiddels overal. Kun jij AI als accountant ook inzetten in jouw praktijk? Jazeker. Maar op welke manier dan, zul je denken? We leggen in dit blog uit hoe AI het werk van accountants kan ondersteunen. Ook namen we de proef op de som en testten zelf een vorm van AI.

Artificial intelligence: wat is het?

Artificial intelligence is volgens Wikipedia ‘de wetenschap die zich bezighoudt met het creëren van een kunstmatig verschijnsel dat een vorm van intelligentie vertoont’. AI omvat dus systemen of applicaties die menselijke intelligentie en denkpatronen nabootsen. Dat klinkt wellicht nog wat abstract. Simpel uitgelegd is AI een computer die -van de mens- een grote set aan informatie heeft gekregen. AI kan op basis van die data taken uitvoeren waar normaal gesproken menselijk kennisniveau voor nodig is. De computer kan jou door middel van patroonherkenning en algoritmen heel gericht de informatie verschaffen die je zoekt, taken voor je uitvoeren en je snel antwoord geven op een vraag.

AI maakt bedrijfsprocessen efficiënter. Het helpt ons namelijk om beslissingen te nemen, gebaseerd op de best mogelijke gegevens. In de praktijk wordt AI steeds gespecialiseerder ingezet, en in verschillende vormen. Zo is een chatbot die antwoord kan geven op specifieke vragen een vorm van AI. Maar er zijn ook al intelligente tools die grote datasets kunnen analyseren voor specifieke doeleinden. Zo gebruiken banken AI voor fraudebestrijding, iets dat voor accountants ook bruikbaar zou kunnen zijn.

Wat betekent AI voor accountants?

Hoe kan AI ons als accountants helpen in ons werk? Belangrijk om te weten is dat AI niet -zoals wij mensen- zelf kunnen denken. Maar AI kan wel, net zoals de mens, last hebben van biases. Programmeurs nemen deze onbewust op in het model. Ook de data die gebruikt is om het model te trainen kan onvolledig zijn en daarmee een bias bevatten. We namen de proef op de som. Recent is een chatGPT live gegaan en voor iedereen is te gebruiken. Dit is een prototype van een chatbot die dialogen met de gebruiker kan voeren. Maar is deze intelligente chatbot nou echt zo slim als ze zeggen? We stelden chatGPT de vraag ‘Wat kan AI betekenen voor accountants? We kregen het volgende antwoord:

Daar hoeven we niet zo veel aan toe te voegen toch?

Inderdaad, de chatbot doet goed zijn werk. Al kan de rol van accountants echter niet overnemen, maar het kan ons wél helpen. Een al veelgebruikt voorbeeld is automatische factuurherkenning en de mogelijkheid om op basis van deze informatie ook de juiste boeking te maken. De intelligente chatbot kan óók antwoord geven op vaktechnische vragen. En AI kan bovendien complexe contracten van financiële instrumenten analyseren en op basis van de regelgeving de juiste verwerkingswijze voorstellen (en uitvoeren). AI is dus een heel handig hulpmiddel bij onze werkzaamheden. Met de nadruk op ‘hulpmiddel’, want AI is nog altijd kunstmatig gegenereerde informatie die je dus nog moet checken en toepassen op de betreffende casus.

Het zal nog wel even duren voordat AI een geïntegreerd onderdeel wordt van ons werk. Maar als het dan zover is, zijn de mogelijkheden enorm. Tot die tijd is het zaak om als accountant bij te blijven op het gebied van alle IT-ontwikkelingen!

Aan de slag met jouw prestatieverbetering?

Kriton helpt, adviseert en ondersteunt jou als accountant bij jouw werkzaamheden zodat jij jouw prestaties nóg verder kunt verbeteren. Benieuwd hoe wij dat doen? Lees ons verhaal en onze drijfveren. Of bekijk de video van de Nieuwe Economie.