Goed schrijven is geen vanzelfsprekendheid
Elke professional gebruikt teksten om iets over te brengen bij een ander. Die ander is meestal de klant of de collega. Die klant of collega hecht waarde aan de manier waarop de professional die tekst in heeft gezet. Is de inhoud relevant, is de structuur logisch en is de tekst geschreven in een begrijpelijke stijl. De kunst van de professional om op deze drie teksteisen goed te scoren. Voor veel professionals is dat geen makkelijke opgave, maar daar kunnen ze wel aan werken. We presenteren hier een systematische aanpak om ze hierbij te helpen.
Focus op schrijven voor beginnende en gevorderde professional
De drie genoemde teksteisen zijn belangrijk voor alle soorten teksten, maar een professional schrijft niet alle soorten. Vaak zien we dat de beginnende professional begint met e-mails naar klanten en collega’s. Daarna volgen vaak wat vakspecifieke teksten zoals een managementletter of een adviesnotitie. En sommige professionals schrijven op een gegeven moment zelf niet meer zoveel, maar reviewen vooral teksten van anderen. Kortom, een professional maakt vaak een ontwikkeling door bij teksten schrijven.
Onderscheid verschillende schrijftrajecten
Hieronder hebben we verschillende trajecten uitgewerkt waar veel kantoren gebruik van maken. De exacte inhoud van de verschillende onderdelen in een traject stemmen we altijd af met het kantoor. Met deze trajecten zorgen we voor een continue schrijfontwikkeling en voor just in time aandacht voor specifieke teksten en vaardigheden.
Ga voor een optimaal rendement
In al deze trajecten hanteren we het principe van learn – practice – improve. Dat betekent dat we niet alleen maar trainen, maar professionals in staat stellen om praktijkervaring op te doen, feedback te krijgen en zo verder te komen. Dit betekent dat een traject altijd bestaat uit meerdere onderdelen in de tijd.
Maak heldere afspraken
De uiteindelijke kwaliteit van de teksten wordt niet alleen bepaald door de kwaliteiten van de schrijvers. Schrijven moeten ook een duidelijk kader krijgen van de organisatie. Dit betekent dat de organisatie duidelijk is over stijlafspraken, procesafspraken en structuurafspraken.
Gebruik onze schrijfexpertise
Kriton begeleidt al 15 jaar professionals in (internal) audit, samenstel, fiscaal en staf om hun schrijfvaardigheid te ontwikkelen, van de basics tot en met de reviewvaardigheden. Daarvoor hebben we specifieke leeractiviteiten ontwikkeld met voorbeelden uit de specifieke praktijk. Denk bijvoorbeeld aan een blended training over e-mails schrijven waaraan en mix van disciplines deelneemt. Elke discipline, bijvoorbeeld fiscaal, krijgt een op maat e-learning met specifieke oefeningen. Daarna komen de deelnemers vanuit de verschillende disciplines allemaal samen in een of meerdere bijeenkomsten.
Het voordeel voor de deelnemers is dat ze inhoudelijk maatwerk krijgen en dat ze kunnen leren van andere professionals.
Het voordeel voor de organisatie is dat je met deze opzet sneller voldoende deelnemers hebt om deze blended training in house te organiseren.
We spreken graag af om de mogelijkheden voor jullie organisatie in kaart te brengen.