Is dit ook jouw reactie als je het voorstel krijgt om een training online te doen? Of was dit jouw reactie al? Wanneer de online versie eigenlijk de offline versie is met dezelfde hoeveelheid slides en hetzelfde aantal momenten voor interactie, dan adviseren wij je om deze online training niet te volgen. Maar als we de volgende drie basisprincipes toepassen, dan ga je die online training ineens anders ervaren.
Voldoende en verschillende interacties
Wij hanteren zelf een opzet van blokken van maximaal 45 minuten met een aansluitende pauze en in een blok zit om de ongeveer 6 tot 8 minuten een interactie. Daarmee hebben de deelnemers voldoende afwisseling en pauzes in de training en gaat een trainer zorgvuldig om met de energie van de deelnemer en met de eigen energie. Voorbeelden van interacties zijn vragen en mondelinge antwoorden, cases, enquetes, whiteboards, post-it boards, elkaar bellen, stukje tekst lezen, video bekijken, video maken als voorbereiding, al dan niet plenair, in subgroepen of individueel. Het is belangrijk om te variëren in vorm, maar ook in de manier waarop je als deelnemer kunt reageren. Zet je je respons in een chat, maak je een Powerpoint, selecteer je een antwoord aan in een poll, pak je een A4-vel en schets je de uitkomst?
Duidelijke instructies
In een online omgeving is het van groot belang dat de instructies bij interacties zorgvuldig zijn uitgewerkt. Zet op een slide heel specifiek wat de bedoeling is, wat het resultaat moet zijn, in welke vorm ze dat resultaat verwerken, in welke samenstelling ze gaan werken in de gebruikte tool, hoe ze instructies kunnen nalezen en hoe het wordt nabesproken. Dit klinkt allemaal als voor de hand liggend, maar in een fysieke training staat vaak een deel van de opdracht op een slide en vertelt de trainer de rest erbij. Online moet je als deelnemer alles terug kunnen lezen en als je bijvoorbeeld in subgroepen uiteen gaat en waar je de instructie niet meer van de slide kunt lezen. Dan zet je de inhoud van de slide bijvoorbeeld in de chat, zodat ze die daarin nog eens kunnen nalezen.
Passende online trainingstool
Op internet valt genoeg te lezen over tools die zich lenen voor een virtual classroom: Microsoft Teams, Zoom, Mural, Google Meet, Skype Meet Now, WebEx, Adobe Connect, Webex of Jitsee. Allemaal opties die in basis iets gemeen hebben: je kunt mensen bij elkaar brengen met video en audio en je kunt iets met elkaar delen. Daarna lopen ze best wel uiteen. Je wilt graag alle deelnemers en makkelijk in een subgroepje aan de slag gaan. Dat kan wel met Webex en met Zoom, maar met andere apps weer niet of op een omslachtige manier. En omslachtig moet het niet worden. Dan haak je juist af.
Geen drie uur stilzitten en luisteren maar gedoseerd aan de slag met veel interactie. Zo kan het, zo moet het.
Alle Kriton-trainingen zijn online te volgen. Dat gold natuurlijk al voor het e-learningaanbod, maar ook alle classroomtrainingen en blended trainingen zijn beschikbaar in een virtual classroom en ze draaien volop. Meer weten over de online trainingen van Kriton?