Like Yoda You Must Be heet het artikel van Nancy Duarte dat ze eind oktober vorig jaar schreef. Waarschijnlijk zegt de naam Nancy Duarte je niets, dus laat ik haar eerst even introduceren en daarna uitleggen waarom haar artikel centraal staat in mijn artikel over de ontwikkeling van jonge professionals.

 

Klassieke verhaallijnen

Nancy Duarte leidt het gelijknamige bedrijf Duarte dat gespecialiseerd is het overbrengen van boodschappen in verhalen. De Duarte-medewerkers ontwikkelen bijvoorbeeld maximaal overtuigende presentaties voor spraakmakende events en grote bedrijven. Daarbij maken ze gebruik van allerlei klassieke verhaallijnen, bijvoorbeeld die van de held die strijdt en overwint. Kijk maar eens op Duarte.com of zoek op Youtube naar Nancy Duarte.

 

De held Luke Skywalker

In Like Yoda You Must Be maakt ze duidelijk dat elke presentator de mentor van het publiek moet zijn waarbij het publiek bestaat uit de helden die gaan winnen. Ze trekt de vergelijking met de figuur Yoda die in Star Wars de jonge held Luke Skywalker steunt in de strijd tegen het kwade. Een presentator moet minder de expert zijn en meer oog hebben voor de heroïek van het publiek.

 

De mentor Yoda

Ze heeft zes adviezen voor de toekomstige Yoda:

  • Become the mentor;
  • Change your perspective;
  • Give a magical gift;
  • Teach a special skill;
  • Help the hero get unstuck;
  • Expand their view of the world and themselves.

 

Onze helden

Volgens mij kunnen we deze invalshoek voor presentaties prima doortrekken naar training/coaching/begeleiding van jonge professionals in onze organisaties. Zij zijn de helden die ervoor gaan, maar dat gaat niet zonder slag of stoot. Zij zijn de helden die niet klakkeloos verteld krijgen wat ze moeten doen en hoe ze het moeten doen. Nee, zij zijn de helden die steun krijgen bij de stappen die ze willen zetten. Steun van mentoren die de zes adviezen ter harte nemen. Hoe zien de zes adviezen er dan concreet uit?

 

Wat te doen?

Become the mentor
Dit advies ligt eigenlijk al besloten in de strekking van dit artikel en lijkt nu logisch, maar eenvoudig ligt het niet. Om de mentor te zijn, moet je de held centraal kunnen stellen en dat is niet altijd makkelijk. We neigen vaak naar een expertrol waarin we onszelf als held zien. Niet doen.

‘Become the mentor in their story and whisper guidance in their ear, empowering them to be the agents of change and achieve greatness.’

Change your perspective
Dit advies lijkt op het vorige, maar richt zich meer op de inhoud van wat gedeeld wordt met de held. Het gaat niet om wat wij graag willen communiceren met de held, maar om wat de held nodig heeft.

‘Embody the servant leader model and empower your champions to go higher by standing on your shoulders.’

 

Give a magical gift
Yoda geeft Luke een lichtsabel om de strijd mee aan te gaan. In de werkelijkheid van organisaties zien die geschenken er wat anders uit, maar het effect is hetzelfde. Geef de helden een handig model, een slimme app, een relevante white paper, een handige ezelsbrug.

‘Make sure they don’t go away empty-handed but have a gift from you, their mentor, when they leave.’

 

Teach a special skill
Hier komt ervaring zeker van pas, mits de vaardigheid zo wordt uitgelegd dat de held de eigen doelen mee kan bereiken en heldere voorbeelden krijgt hoe je de vaardigheid kunt toepassen.

‘As the mentor, you have much to offer in the name of helping your hero achieve great feats.’
Help the hero get unstuck
Er zijn momenten dat de held het even niet meer ziet zitten, is vastgelopen in een ingewikkeld proces of een verkeerde weg is ingeslagen. Dan is de mentor daar voor de steun in de rug of het juiste duwtje in de goede richting.

‘Sometimes all it takes is a kind word of encouragement to get your heroes back on the right path.’

 

Expand their view of the world and themselves
De jonge professional heeft niet altijd de brede blik die nodig is om te begrijpen waarom we de dingen doen. De mentor helpt daarbij door de horizon te schetsen en de held over alle details heen te laten kijken.

‘Inspire them to look deeper, find their calling, and make a meaningful contribution to the world as heroes.’

Jonge professionals, jonge honden, maar ook jonge helden. Zij verdienen een mentor, like Yoda.

Peter van Loevezijn is partner bij Kriton Learning en helpt organisaties en professionals te excelleren in hun werk.