De consultatie van SKM2 is gestart. De nieuwe standaard geeft voor het eerst een helder, uniform en gedetailleerd normenkader voor de opdrachtgerichte kwaliteitsbeoordeling (OKB) binnen accountantsorganisaties. Waar de huidige regels versnipperd en summier zijn, zorgt SKM2 voor duidelijkheid over wie de OKB uitvoert, wat zijn of haar verantwoordelijkheden zijn en hoe het proces moet verlopen.
In dit blog lees je wat SKM2 precies inhoudt, welke veranderingen dit meebrengt voor jouw praktijk en waarom het belangrijk is om je hier nú al op voor te bereiden. We bouwen voort op eerdere blogs over SKM1 en de NVKM, en leggen uit hoe SKM2 daar logisch op aansluit. Zo krijg je als lezer een helder overzicht van de impact, én handvatten om de juiste stappen te zetten.
SKM2 als aanvulling op SKM1
De Standaard voor Kwaliteitsmanagement 2 (SKM2) is de Nederlandse vertaling van de internationale ISQM2, die in december 2020 is uitgebracht door de IAASB. De standaard vormt een aanvulling op SKM1, waarin het kwaliteitsmanagementsysteem van accountantskantoren centraal staat. SKM2 richt zich specifiek op de opdrachtgerichte kwaliteitsbeoordeling (OKB) als maatregel binnen het bredere kwaliteitsmanagementsysteem.
Wanneer is een OKB verplicht en wat voegt SKM2 toe?
Bij de controle van een jaarrekening van een Organisatie van Openbaar Belang (OOB) is de OKB verplicht. Voor andere opdrachten geldt dat een OKB wordt uitgevoerd als wordt voldaan aan vooraf door het kantoor opgestelde criteria. Momenteel is de regelgeving voor OKB’s vastgelegd in onder andere de EU-verordening 537/2014, het Besluit toezicht accountantsorganisaties (Bta), controlestandaard 220 en de NVKS. Deze regels bieden echter weinig detail, waardoor het normenkader voor OKB’s beperkt is uitgewerkt.
Wat voegt SKM2 toe? De publicatie van SKM2 brengt voor het eerst een uniforme en gedetailleerde standaard die van toepassing is op alle OKB’s voor opdrachten die onder SKM1 vallen. De standaard geeft meer duidelijkheid over:
- De aanstelling en geschiktheid van de opdrachtgerichte kwaliteitsbeoordelaar (OKB’er); en
- De verantwoordelijkheden van de OKB’er bij de uitvoering en documentatie van een OKB.
Aanstelling, geschiktheid en de rol van de OKB’er tijdens de opdracht
Wanneer een OKB wordt ingezet, is het de verantwoordelijkheid van het kantoor om een geschikte OKB’er aan te wijzen. Deze persoon moet beschikken over de juiste competentie en capaciteit, waaronder voldoende tijd, en moet de autoriteit hebben om de OKB uit te voeren. Daarnaast moet de OKB’er voldoen aan ethische vereisten en aan eventuele toepasselijke wet- en regelgeving. Het kantoor moet daarvoor beleid of procedures opstellen, zowel voor de selectie als voor de uitvoering.
De OKB’er beoordeelt in het bijzonder de significante oordeelsvormingen van het opdrachtteam. Hierbij verkrijgt de OKB’er inzicht in de informatie-uitwisseling tussen kantoor en opdrachtteam, onder andere over bevindingen vanuit monitoring en herstel (zoals vereist in SKM 1). De OKB’er:
- Bespreekt significante aangelegenheden met de opdrachtpartner;
- Selecteert relevante opdrachtdocumentatie;
- Evalueert de basis voor de significante oordelen van het opdrachtteam;
- Beoordeelt (bij jaarrekeningcontroles) de conclusie van de opdrachtpartner over diens betrokkenheid bij de opdracht.
Dit laatste toont de duidelijke relatie tussen SKM 2 en de vernieuwde controlestandaard 220.
Overige vereisten
SKM2 bevat daarnaast voorschriften voor:
- De timing van de OKB;
- De vorm en inhoud van de documentatie;
- De wijze van communicatie;
- Het toepassen van een ‘stand-back’-benadering, waarbij wordt geëvalueerd of de OKB in zijn geheel adequaat is uitgevoerd.
De standaard stelt ook dat een voormalige opdrachtpartner pas na een afkoelingsperiode van ten minste twee jaar kan optreden als OKB’er voor dezelfde opdracht. In situaties waarin een OKB-team wordt ingezet, gelden aanvullende vereisten. Hierbij is bijzondere aandacht vereist voor taakverdeling, onafhankelijkheid en communicatie.
De consultatie van SKM2 is een belangrijk moment voor kantoren om te reflecteren op hun huidige OKB-aanpak. Voldoen bestaande procedures aan de nieuwe standaard? Zijn de verantwoordelijkheden van opdrachtpartner en OKB’er duidelijk belegd? En hoe is de OKB verbonden aan het bredere kwaliteitsmanagementsysteem? Gebruik dit moment om je processen kritisch tegen het licht te houden en maak van SKM2 een kans op versterking van kwaliteit en vaktechnisch leiderschap.
Meer weten?
Wil je meer weten of sparren over de implementatie van SKM2 binnen jouw praktijk? Wij denken graag mee over een aanpak die voldoet aan de norm én past bij de schaal en aard van jouw organisatie. Neem contact met ons op!