NOCLAR is sinds begin dit jaar van kracht en staat voor Non Compliance with Law and Regulations. Het gaat dus om het niet voldoen aan wet- en regelgeving. Maar tot hoever strekt dit? Een praktijksituatie.

Casus

Je hebt een restaurant als klant in het dorp waar je woont. Je verzorgt het samenstellen van de jaarrekening, de salarisadministratie en de fiscale aangiften. Je schoonmoeder wordt 75 jaar en je geeft op vrijdagavond een feestje voor haar in dit restaurant. Je ziet personeel rondlopen dat niet op de loonlijst staat.

Vraag

Moet je handelen volgens NOCLAR?

De regels

Ja. NOCLAR geeft aan dat het niet uitmaakt hoe of wanneer je je bewust wordt van een mogelijke niet-naleving van wet- en regelgeving. Als je je bewust wordt, moet je actie ondernemen. De enige uitzondering hierop is wanneer de mogelijke niet-naleving van gering belang is, duidelijk onbetekenend noemt NOCLAR dat.

In de praktijk

Het maakt in deze casus dus niet uit dat het vrijdagavond is. Je wordt je bewust van een mogelijke niet-naleving tijdens de periode dat je een professionele dienst uitoefent voor je klant. Het is niet nodig of je precies op dat moment bezig bent met de opdracht.

Je doorloopt volgens het stappenplan voor niet-controleopdrachten vijf fasen:

  1. Eerst verkrijg je eerst inzicht over de vermoedelijke niet-naleving van wet- en regelgeving;
  2. Dan bespreek je dit met de klant en wijst hem op zijn verantwoordelijkheden;
  3. Is het issue nog steeds niet opgelost? Dan dring je bij je klant aan op maatregelen;
  4. Wanneer je klant geen actie onderneemt, moet je dat zelf doen bij de bevoegde instantie;
  5. Tot slot informeer je andere accountants die bij dezelfde klant opdrachten uitvoeren. Dat kunnen collega’s van je zijn, maar dat hoeft niet.

Alle stappen documenteer je uiteraard in je dossier.