In ons vorige blog stipten we het al aan: aantrekkelijk werkgeverschap is een hot item, óók in de accountancy. De uitstroom is hoog en de instroom in het beroep staat onder druk. De samenleving vraagt steeds meer van de nieuwe generatie accountants. En daar komen technologische veranderingen en de huidige krapte in de arbeidsmarkt nog bij. Als werkgever moet je er dus écht uitspringen, wil je de beste medewerker voor jouw kantoor aantrekken en bovendien duurzaam aan je binden. Hoe zet jij jouw kantoor op de kaart en word je een magneet voor jong talent? In dit blog geven we je drie richtingen.
Meer dan cijfers en getallen
De jonge generatie accountants kijkt verder dan alleen naar cijfers en getallen. Werkgeluk is een bewuste keuze. Hun drive is om vergaand te adviseren door met de klant mee te denken, de verdieping te zoeken en van meerwaarde te zijn door een sterke klantrelatie op te bouwen. Bied je medewerkers daarom volop mogelijkheden om te groeien en de vaardigheden te leren die ze hiervoor nodig hebben. Medewerkers die zich kunnen en mogen ontwikkelen zijn gelukkiger en zien je als aantrekkelijke werkgever. Neem opleidingsmogelijkheden dus op in je secundaire arbeidsvoorwaarden. Ook flexibele werktijden, gebruik van digitale tools en een bonusregeling kunnen hier onderdeel van zijn. Young profs willen namelijk méér dan alleen een goed primair arbeidswaardenpakket. Met goede secundaire arbeidsvoorwaarden kun je je als werkgever echt onderscheiden.
Versterk je employer branding
Als jouw organisatie een eigen identiteit, stem, gezicht en geluid heeft en dat ook actief uitdraagt, zorg je voor herkenbaarheid in de markt. Het maakt je authentiek. Bedrijfscultuur, maatschappelijke verantwoordelijkheid en diversiteit zijn voor jonge accountants belangrijk bij de keuze voor hun werkomgeving. Als je medewerkers zich herkennen in jouw employer brand, worden ze je ambassadeurs. Zij weten hoe het is om bij jouw organisatie te werken. Ze vertellen positieve verhalen en zetten zo jouw merk voor je neer. En dat maakt dat je gezien wordt door jong talent. Daarom moet je de normen en waarden van jouw kantoor in zicht hebben. Wat maakt jouw organisatie uniek? Wat zijn je missie en visie? Hoe help jij jouw medewerkers om hun talenten te benutten? Als je dit goed in beeld hebt en bovendien ook echt laat zien, trek je de juiste nieuwe mensen aan!
Investeer in onboarding en coaching
Veel kantoren zijn al bezig met het naar een hoger niveau tillen van hun onboarding. Startersacademy’s, inwerktrajecten, summerschools en teamsessies zijn tegenwoordig niet meer weg te denken. Een onvergetelijke onboarding zorgt ervoor dat je medewerker zich niet alleen snel thuis voelt, maar zich vooral verbonden voelt met jouw kantoor. Ook dat zorgt ervoor dat er positief over jouw organisatie wordt gepraat. En een goede reputatie werkt beter dan welke marketingcampagne dan ook. Het tilt jouw imago als aantrekkelijk werkgever naar the next level. Maar: investeer óók in de periode na de start van je nieuwe medewerkers. Denk bijvoorbeeld aan het koppelen van je nieuwe medewerker aan een coach of buddy: een ervaren senior die starters alles kan leren over de ins & outs van het vak. Dat draagt niet alleen bij aan het vergroten van kennis, maar zorgt ook voor verbinding en verdieping op persoonlijk vlak tussen teams en collega’s.
Aantrekkelijk werkgeverschap betekent werken aan werkgeluk van je medewerkers. Want zo worden zij jouw ambassadeurs!
Meer weten?
Wil jij je onderscheiden door een inspirerend onboardingsprogramma? Of wil je dat we met je meedenken over een persoonlijk ontwikkeltraject voor je medewerkers waarmee je écht impact maakt? Neem contact met ons op!