In ons vorige blog schreven we al dat we bij Kriton sterk geloven in leren in de praktijk. Naast Agro Giethoorn waren wij daarom in het kader van ons leertraject over duurzaamheid in de accountancy ook diverse malen te gast bij BREiNN in Zwolle. BREiNN staat voor Breman Innovatie en is een initiatief van de Breman Installatiegroep. Dit is een familiebedrijf van circa 1.700 installatie-experts die dagelijks bezig zijn met het installeren en onderhouden van hr-ketels, warmtepompen, zonnepanelen, ventilatiesystemen en slimme thermostaten.

Een branche dus die een grote rol speelt in de energietransitie en met BREiNN gaat Breman heel concreet met duurzaamheid aan de slag. Ze doen dit vanuit hun kernwaarden ‘vertrouwen’, ‘actief’ en ‘rebels’. Hun doel is om mensen in beweging te krijgen door te inspireren en samen te werken aan de hand van een duidelijk verhaal. In dit blog lichten we deze elementen toe en leggen we de link naar hoe je hier als accountant van kan leren.

Inspireren, beleven en meemaken

BREiNN is gevestigd in het voormalig ketelhuis van het oude Philipsterrein aan de Ceintuurbaan in Zwolle. Dit ketelhuis speelt een enorm belangrijke rol in hun doel. BREiNN hanteert het format van OPA: Onrust keer Perspectief levert Actie op! Juist door deze ruimte optimaal in te zetten om die onrust te creëren, zien ze ook dat de urgentie waarom ze dit moeten doen, alleen maar groter wordt. Het tapijt in het ketelhuis is gemaakt van oude visnetten, dat geldt ook voor de rolgordijnen. De stoelen die ze gebruiken zijn gemaakt van plastic dat uit de Amsterdamse grachten is gehaald.

In het ketelhuis staat ook een levensgrote ijsbeer, genaamd Bruno. Het spreekt voor zich dat Bruno symbool staat voor de uitdaging die voor ons ligt. BREiNN wil de energietransitie versnellen. Ze zeggen hierover het volgende: “doen we dit namelijk niet, dan gaat het leefgebied van Bruno eraan. En is het leefgebied van de ijsbeer er niet meer, dan duurt het niet lang voordat ook ons leefgebied er niet meer is.”

Samenwerken en verbinding leggen

Accountants hebben een rol in duurzaamheidsrapportages, maar zijn daarvoor niet alleen afhankelijk van informatie en kennis van hun klanten, maar ook uit de omgeving van de klant en uit de hele waardeketen. Het verdient dan aanbeveling om zo vroeg mogelijk deze verbindingen te leggen. Samenwerking is dus belangrijk.

Breman heeft de afgelopen jaren meerdere innovatieve projecten afgerond, die succesvol waren door juist de samenwerking met producenten en medewerkers op te zoeken. Een bijzonder voorbeeld hiervan is een project in Bovensmilde, waarbij warmtepompen zijn geplaatst zonder buitenunit. In nagenoeg alle andere varianten moet bij een warmtepomp altijd een buitenunit geplaatst worden. Omdat deze warmtepomp geen buitenunit heeft en wordt gebruikt in combinatie met een dakdoorvoer die geluid reduceert, zorgt hij voor minder geluidsoverlast voor omwonenden. Tot slot bedacht een medewerker een traplift voor de warmtepomp, zodat deze gemakkelijker op de plek te plaatsen was zonder hem veel te moeten tillen. Meer over dit project kun je lezen op de website van Breman.

Een helder verhaal

Naast Bruno is in het ketelhuis ook een watertafel opgenomen. Waarschijnlijk denk je hierbij meteen aan speelgoed voor kleine kinderen op een warme zomerdag. Dat is het echter totaal niet. Het is maquette van Nederland en de deelnemers van onze trainingen konden hun postcode doorgeven. De opgegeven locaties werden geprojecteerd op de watertafel, die liet zien welke gebieden onder water komen te staan als er geen of te weinig actie wordt ondernomen om de opwarming van de aarde tegen te gaan. Een deel van de deelnemers kon daarbij hun huis afschrijven en dat veroorzaakte uiteraard enige onrust. Echter deze onrust was de basis voor bewustwording en daarmee de eerste stap richting daadwerkelijke actie.

Leer van anderen

Duurzaamheid raakt niet alle bedrijven evenredig, maar ieder bedrijf krijgt er op een manier mee te maken. Leer van BREiNN en vertel je klant enkele voorbeelden uit zijn of haar branche van interessante initiatieven. Het maakt niet uit of ze wel of niet gelukt zijn, want van beide kun je leren en gebruiken als inspiratie.

Door samen met je klant de mogelijkheden te ontdekken doe je gezamenlijk kennis op en werk je aan een toekomstbestendig verhaal. Niet denken, maar doen!

Meer weten?

Wil je jouw klant of het bedrijf waarvoor je werkt proactief en deskundig kunnen adviseren over duurzaam ondernemen? Schrijf je dan in voor ons leertraject duurzaamheid.